BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, September 21, 2009

taubat nasuha..

tinggalkan masa lalu..dan buka lembaran hidup yang baru..yang lepas2 usah dikenangkan..10 zulhijah 1430 hijrah..mari mulakan satu suasana baru dlm hidupmu.dan biarkan yg lain tertinggal sebagai kenangan, pengajaran dan satu kesilapan yang engkau bisa perbaiki..yang dihadapan masih banyak menanti..engkau harus bangun dan sedar..engkau bakal pendidik,dan perjuangan mendidik dan mentarbiyah jiwa2 baru..lepas kan lah masa lalu..dan segala kesilapan yang dilakukan, perlu diinsafi..TAUBAT NASUHA..ingat dan kenanglah jasa orang tua mu..yang membesarkan dengan susah dan payah..keringat yang jatuh dalam mendidik mu bergelar insan, usah disiakan wahai Intan Zarith Diana..Taubat Nasuha..
taubat ..
ia bermaksud,kembali kpd Allah setelah melakukan maksiat, setelah melakukan kesalahan dan kesilapan.Besyukurlah engkau kerana Allah mengurniakan rahmat untuk engkau bertaubat..kembali kepada jalannya dan menginsafi segala perbuatan dahulu.
Surah Al-Baqarah: Ayat 222, "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri".Jadi, alangkah baiknya jika engkau kembali kepada jalannya..pada agama Allah yang sangat indah untuk ditelusuri, mari kembali kepada fitrah asal dirimu.Hatimu sangat rindukan Allah..sekali kita berjalan kepadaNya..Dia berlari mendapatkan kita..betapa Dia Maha Penyayang, Maha Pengampun terhadap hamba-Nya..usahlah diknang2 perbuatan dahulu..perbuatan semalam yang hanya membuat jiwa mu merana..bangunlah wahai jiwa, jangan rasa bersedih hati dan tidak mampu berdiri..percayalah bahawa sesungguhnya Allah itu dekat dengan hatimu..kembali kepada ayat2 cinta dariNya..Al Quran..yang suci..kalam Allah yang Maha Agung..alun kan kembali ayat2 nya..buka kembali tafsiran Al- Quran yang sangat indah maknanya.
Ketahuilah..bahawa taubat dalam Islam tidak mengenal perantara, bahkan pintunya selalu terbuka luas tanpa penghalang dan batas. Allah selalu menbentangkan tangan-Nya bagi hamba-hamba-Nya yang ingin kembali kepada-Nya. Seperti yang terdapat dalam hadis riwayat Imam Muslim dari Abu musa Al-Asy`ari: "SesungguhnyaAllah membentangkan tangan-Nya di siang hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kesalahan pada malam hari sampai matahari terbit dari barat."Merugilah orang-orang yang berputus asa dari rahmat Allah dan membiarkan dirinya terus-menerus melampai batas. Padahal, pintu taubat selalu terbuka dan sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya karena sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha penyayang.
mesej daripada seorang sahabat:
"Kenapa ujian seberat ini..?"
'Allah tidak membebani seseorang itu, melainkan dengan kesanggupannya,'(Al Baqarah:286)
"Rase putus asa?frust dengan apa yang berlaku??"
'Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman'(Al-Imran :139)
"Bagaimanakah harus aku menghadapi semua ini??"
'dan mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan solat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali orang-orang yang khusyuk' (AL-Baqarah:45)..
kesemuanya menunjukkan bahawa jalan sudah ditunjukkan..cuma perlu diamalkan dalam kehidupan..betulkan dian??jadi mengapa merosakkan hatimu..Islam yang engkau nikmati, janganlah disia2 kan lagi..ayat2 Allah sudah jelas menerangkan betapa Allah itu amat dekat dengan dirimu..dan sentiasa berada bersamamu..
Taubat yang tingkatannya paling tinggi di hadapan Allah adalah "Taubat Nasuha", iaitu taubat yang murni.
Sebagaimana dijelaskan dalam surah At-Tahrim: Ayat 66, "Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersamanya, sedang cahaya mereka memancar di depan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan 'Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu'".Taubat Nasuha adalah bertaubat dari dosa yang diperbuatnya saat ini dan menyesal atas dosa-dosa yang dilakukannya di masa lalu dan brejanji untuk tidak melakukannya lagi di masa medatang. Apabila dosa atau kesalahan tersebut terhadap bani Adam (sesama manusia), maka caranya adalah dengan meminta maaf kepadanya. Rasulullah pernah ditanya oleh seorang sahabat, "Apakah penyesalan itu taubat?", "Ya", kata Rasulullah (H.R. Ibnu Majah). Amr bin Ala pernah mengatakan: "Taubat Nasuha adalah apabila kamu membenci perbuatan dosa sebagaimana kamu pernah mencintainya.."
itu dosa..itu kesilapan..itu maksiat..maka kembalilah kepada yang benar..
itu kesalahan..merosakkan hati..meruntuhkan iman..DIAN..engkau masih ada agama..ISLAM ada dalam dirimu..
manfaatkan Islam
manfaatkan nikmat iman..sesungguhnya Allah maha memahami jiwa hamba2nye..
*sumber
jiwaku dan juga..

0 yang nak menjaga hati..: