BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 23, 2010

betul- betul menjaga hati

kadang-kadang memang susah untuk difahamI
SEGALA sesuatu itu memang ditakdirkan untuk terjadi
tapi apabila saja diri yang memahami
dan terlampau membiarkan diri menerima..semua jadi sakit..sakit segala-galanya.
bukan senang sebenarnya untuk memahami
dan juga bukan senang untuk menerima
tapi sebagai insan biasa dan juga manusia yang dikurniakan akal..dan juga sebabai seorang bakal guru yang harus berfikir di luar pemikiran biasa..maka aku harus TERIMA.DAN MEMAHAMI.
setiap yang dikatakan itu memang betul- betul menggambarkan rasa hati kan..
tapi setiap kata- kata yang terluah itu bisa mengguris lebih dari mesin pemotong rumput di tepi jalan...dan ia sangat sakit. AMAT. SUNGGUH,.NYATA.sakit..
makanya..sekali lagi..dan untuk kali ke berapa, diri sendiri yang harus pandai menjaga hati sendiri.dan bukannya orang lain. Tiada orang lain yang ingin mengambil tahu hal- hal berkaitan hati..sebab bagi mereka..itu benda mudah dan tak perlu difikirkan..tak perlu dipening- peningkan.TAPI.apabila mereka mengalami nya sendiri nanti.barulah tahu langit itu tinggi..atau rendah...bukan selamanya kita KAYA.bukan selamanya kita CANTIK. bukan selamanya kita CERDIK.bukan selamanya kita MENANG.bukan selamanya kita BERUNTUNG.bukan selamanya kita menongkat dunia ini. jadi..perlu selalu bersyukur.perlu selalu tau menghargai apa yang ada di hadapan kita,,,kerana segala kemungkinan boleh berlaku.kerana bukan kita yang mencipta..tapi Dia.Allah Tuhan Yang Maha Adil, lagi Pemurah...hargai itu juga perlu dari semua segi..IBU BAPA, ADIK BERADIK, SANAK SAUDARA, KAUM KERABAT, KAWAN-KAWAN, WANG DAN TANAH, PAKAIAN, MAKANAN, KEMUDAHAN, PERASAAN, PELAJARAN, KECANTIKAN, KEHENSEMAN,KEINDAHAN,DAN YANG PALING PENTING MENGHARGAI NIKMAT ISLAM DAN IMAN..beringat- ingat agar bukan saja kita dapat menjaga diri dan hati tapi dapat membantu menjaga HATI dan perasaan orang lain dimana kita tidak tahu mungkin disuatu masa, dialah orang nya yang bisa membantu kala kita kesusahan...insyaAllah..membuat amal dan kebaikan, akan dibalas jua dengan perkara yang sama, percaya lah. Tuhan itu Maha Adil..dan juga berbuat jahat dan keburukan, akan mendapat jua balasan yang serupa. Jika tidak di dunia, sudah pastinya di akhirat sana mendapat pembalasan-Nya..
*bersama- sama menambah apa yang kurang dan mengurangkan apa yang berlebihan..AMIN